Dag licht, hoi vermoeidheid

Ik heb last van een winterdepressie. Al mijn hele leven raakt mijn biologische klok in de war van het gebrek aan licht in de herfst en winter. Zodra de dagen korter worden, neemt mijn energie af, mijn zin in eten toe en wil ik vooral slapen.

Op het internet is genoeg te vinden over hoe een winterdepressie wordt veroorzaakt en wil je meer erover weten dan kan ik je deze site aanbevelen. Deze blog gaat vooral over mijn eigen ervaringen met een winterdepressie en wat ik doe om er zo min mogelijk last van te hebben.

Moe

Mijn winterdepressie uit zich vooral in vermoeidheid. Als ik geen maatregelen neem dan loop ik vanaf eind oktober tot halverwege maart echt rond met watten in mijn hoofd. Ik wordt niet echt wakker en mijn lijf blijft om energie vragen, waardoor ik dus meer ga eten.
Bij een winterdepressie horen ook echt depressieve klachten en gedachten maar die heb ik niet gelijk. Ik wordt vooral moe. Maar als je altijd moe bent, je aankomt omdat je lijf meer energie vraagt en nergens fut voor hebt dan wordt je vanzelf knetter depressief.

Als kind had ik er al last van. Mijn moeder hield mij in de kleutergroepen op vrijdag standaard thuis en ik was altijd moe, bleek en futloos rond Kerst en de jaarwisseling. Na de carnavals/krokusvakantie krabbelde ik vaak wel weer op en in de lente kwam ik letterlijk weer tot bloei.

Lichttherapie

Rond mijn 16e kwam het besef dat ik misschien wel last kon hebben van een winterdepressie en ik kwam in aanmerking voor lichttherapie. Die werd destijds gegeven bij een GGZ instelling en werd eigenlijk niet aan minderjarigen gegeven. Omdat mijn klachten zo duidelijk waren, kwam ik in aanmerking en kon ik starten. Na een paar dagen voor een enorme lichtlamp zitten, trok de slaap letterlijk uit mijn ogen.

Zodra er lichtlampen op de markt kwamen, is er eentje voor mij aangeschaft. Maar alleen licht bleek niet de oplossing voor mijn winterproblemen te zijn. Door de vermoeidheid die ik in de winter had, had ik ook echt depressieve klachten ontwikkeld en daarnaast was het voor mij heel lastig om een goede structuur in mijn dag aan te brengen. De enige structuur die ik kende was slapen en half slapend overleven.

Ermee dealen

Om goed met mijn winterdepressie en de gevolgen daarvan om te leren gaan, heeft best een tijd geduurd. Gedeeltelijk kwam dit omdat het lastig was om destijds de lichttherapie in te bouwen in mijn dagelijks leven. Het was ook moeilijk te combineren met mijn werk als secretaresse. Een lichtlamp op kantoor was niet echt wenselijk omdat mijn collega’s er last van hadden. Hierdoor zat ik te weinig achter mijn lichtlamp en dat brak mij in de winter op, waardoor ik vaak ziek was. Ik ging in het donker naar m’n werk en kwam in het donker thuis, zag echt te weinig licht en had vaak een bijslaap dag nodig.
Ik noemde al eerder dat ik ook depressieve klachten heb ontwikkeld als gevolg van de winterdepressie. Hier heb ik heel veel strijd mee gehad en het heeft lang geduurd voordat ik mijn depressies kon accepteren en ermee aan de slag ben gegaan.

Uiteindelijk heb ik mijn winterdepressie en alles dat erbij hoort geaccepteerd. Het is een deel van mezelf geworden en ik weet nu hoe ik moet handelen zodat mijn klachten niet mijn leven over gaan nemen in de wintermaanden.

Wat voor mij werkt

Omdat ik niet meer op kantoor werk, maar vanuit huis, kan ik mijn lichtlamp aanzetten wanneer dat nodig is. Ik gebruik mijn lamp vanaf half oktober tot maart 1 uur per dag en het liefst in de ochtend. Ik zet hem aan als ik was vouw, de keuken opruim, achter de computer werk of als ik aan mijn poppen werk. Eigenlijk kan je een lichtlamp bij alle klusjes die je op 1 plek doet, aanzetten. En ik zorg ervoor dat ik dagelijks wat langer buiten ben zodat ik zoveel mogelijk daglicht zie. Dus fiets ik zo veel mogelijk en loop ik een flinke ronde met onze hond. Eigenlijk heb ik dan 2 vliegen in 1 klap omdat buiten bewegen ook echt heel goed werkt tegen depressieve klachten.

Naast een frisse neus halen, neem ik in de wintermaanden ook dagelijks een lage dosis st. Janskruid in. Dit werkt voor mij het beste als antidepressiva. (note: st. Janskruid heeft heel wat bijwerkingen en heeft vooral invloed op de werking van de pil. Overleg altijd met een deskundige als je st. Janskruid wilt gebruiken en lees je van tevoren goed in).
Uiteraard zorg ik ervoor dat ik een redelijk goed slaapritme heb. Ik probeer iedere avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan en rond dezelfde tijd s’ochtends op te staan. En last but not least, ondanks dat ik in de winter veel meer trek heb in zoet en vet eten (want dat levert snelle energie), zorg ik ervoor dat ik zo gezond mogelijk eet.

Ondanks dat mijn winterdepressie echt heel erg lastig is geweest voor mij, ben ik er nu echt wel oké mee. Het hoort bij mij en ik heb het goed kunnen inpassen in mijn dagelijkse leven. Of het leven zonder winterdepressie fijner zou zijn? Ik zou het niet weten. Wel weet ik dat ik, ondanks mijn klachten, de winter een enorm mooie tijd vind. Ik ben dan ook blij dat ik daar nu nog meer van kan genieten en niet lig te slapen!

Geplaatst in perikelen en getagd met , , , , , , .

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.